Hoe staat het met CMMI?
Gepubliceerd op 2023-12-05 door William Visterin
ISACA heeft zijn Capability Maturity Model Integration (CMMI) bijgewerkt met drie nieuwe modeldomeinen: datamanagement, peoplemanagement en virtual work. Deze update geeft ook Belgische organisaties meer flexibiliteit in hun CMMI-strategie. “Bedrijven beschouwen het CMMI als een stevige basis om succesvol te navigeren door de complexiteit van digitalisering, met behoud van sterke cybersecuritymaatregelen.”
Dit artikel verscheen oorspronkelijk in SAI Update 14, het digitaal magazine van SAI. Leden van SAI kunnen het magazine integraal lezen.
Information Systems Audit and Control Association, daar staat ISACA voluit voor. Het is een internationale beroepsvereniging in de vakgebieden IT-governance, IT-auditing, informatiebeveiliging en risicobeheer van automatisering. Recent maakte het een nieuwe update bekend van haar CMMI-model. CMMI verstrekt richtlijnen voor de continue verbetering en onderlinge afstemming van processen en best practices.
Al meer dan dertig jaar helpt CMMI organisaties. “CMMI heeft een bewezen staat van dienst in het aanpakken van problemen in de hele organisatie, met de focus op resultaatgerichte prestaties voor snellere, goedkopere en betere resultaten”, zo vat Ron Lear, vicepresident frameworks en modellen bij ISACA, het samen. “Met het CMMI-model kunnen organisaties hun prestaties verbeteren, de kwaliteit verhogen, efficiënter werken en beter voldoen aan de behoeften van hun klanten”, aldus Ron Lear. Hij haalt eigen onderzoek aan. “Uit het laatste prestatierapport van ISACA blijkt dat organisaties die CMMI toepassen 81 procent van hun doelstellingen bereiken, de productiviteit tot 77 procent verhogen en de productkwaliteit tot 80 procent verbeteren”, stelt Lear.
Nu ook datamanagement
ISACA’s Capability Maturity Model Integration, oftewel CMMI, komt nu met een belangrijke update voor het model met drie nieuwe modeldomeinen: datamanagement, peoplemanagement en virtual work. Hierdoor hebben organisaties nog meer flexibiliteit om hun CMMI-strategie af te stemmen op hun unieke behoeften.
Die update is absoluut aan de orde, klinkt het. De bijgewerkte versie van CMMI focust op databeheer, personeelsbeheer en effectiviteit van een virtuele werkplek. “Dit nieuwe model richt zich op belangrijke gebieden die momenteel van groot belang zijn voor veel organisaties, zoals het kwaliteits- en datamanagement, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun medewerkers optimaal presteren”, zegt Ron Lear. “Dit maakt de standaard alleen maar beter. Die was al de gouden standaard als routekaart om producten te lanceren, diensten te leveren en leveranciers te beheren om doelen te bereiken met meetbare resultaten. Terwijl het ook het werk van iedereen vergemakkelijkt.”
Jaarlijkse groei van CMMI (Bron: ISACA)
Hoeveel gebruikers?
Wereldwijd gebruiken momenteel meer dan 11.000 bedrijven het CMMI-model en de jaarlijkse groei bedraagt meer dan 10 procent. “Hoewel het gebruik van CMMI in België, de Benelux of Europa tijdelijke tegenslagen kende door de pandemie, benadrukken de interne datasets van ISACA de voortdurende wereldwijde erkenning van CMMI als een vitaal model”, aldus Lear. Hij wijst hierbij de betere organisatorische capaciteiten, procesvolwassenheid en de garantie op sterke cyberveiligheid.
In ons land is er nog een weg te gaan qua CMMI-gebruik bij organisaties. Bij ISACA halen ze alvast drie bedrijven in België aan die het CMMI-model aanwenden: Dana Belgium, European Air Traffic Management Organisation (oftewel Eurocontrol) en NTT Data Belgium.
Security
In elk geval ziet Lear CMMI na dertig jaar nog verder groeien, ook als de economie tegenzit. “In een krimpende economie kunnen organisaties uitdagingen beter doorstaan door zich te richten op bedrijfsprestaties. Dit helpt ze hun kosten te verlagen, efficiëntie te creëren, op tijd te leveren en de algehele kwaliteit te verbeteren.”
Nu bedrijven herstellen en digitale transformatie omarmen, is er volgens hem een hernieuwde focus op de toepassing van CMMI. “Multinationals in diverse sectoren binnen Europa erkennen en omarmen actief de waarde van CMMI”, stelt hij. “Ze beschouwen het als een stevige basis om succesvol te navigeren door de complexiteit van digitalisering, met behoud van sterke cybersecuritymaatregelen.”
Ook het element security mag niet worden onderschat. “De behoefte aan sterke processen, volwassen capaciteiten en effectieve cybersecuritymaatregelen is in deze context nog belangrijker geworden”, klinkt het. “Het State of Cybersecurity-onderzoek toont aan dat 43 procent van de digital trust professionals binnen hun organisatie de afgelopen twaalf maanden meer cyberaanvallen meemaakte.”
Deze drie nieuwe domeinen in CMMI sluiten zich aan bij de vijf bestaande domeinen: development, services, suppliermanagement, security en safety.
- 1. Datamanagement
Het domein en de praktijken binnen CMMI datamanagement stellen organisaties in staat om data te organiseren en te gebruiken binnen de grenzen van de zakelijke vereisten. Het biedt ook richtlijnen om data-integriteit te controleren. Dit helpt om effectieve besluitvorming te stimuleren en consistente communicatie te bevorderen, zodat organisaties hun prestatiedoelen kunnen behalen. - 2. Peoplemanagement
CMMI peoplemanagement biedt richtlijnen om het personeelsbestand van een organisatie af te stemmen op haar zakelijke doelstellingen en geeft individuen en werkgroepen de nodige ondersteuning om succesvol te zijn. - 3. Virtual work
Het domein en de praktijken binnen CMMI virtual work omvatten het identificeren, beoordelen en aanpakken van virtuele, remote en hybride werkbehoeften, beperkingen en flexibele oplossingen op een systematische en consistente manier.