Aardappelproducent Agristo zet klant centraal in zijn IT-systemen

architecture Architecture

Gepubliceerd op 2024-10-14 door William Visterin

Aardappelproducent Agristo gebruikt technologie om de interactie met klanten te verbeteren. Het West-Vlaamse bedrijf had een schaalbaar platform nodig dat verder gaat dan een klassiek klantrelatiebeheersysteem. Al is dit platform maar één onderdeel, naast hun IT-systemen en -toepassingen rond onder meer operations.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in SAI Update 16, het digitaal magazine van SAI. Leden van SAI kunnen het magazine integraal lezen.

Wie in de diepvriesafdeling van de lokale supermarkt frieten of andere diepgevroren aardappelgerechten zoekt, loopt kans om een product van Agristo tegen te komen. Het familiebedrijf, opgericht in 1986, is gespecialiseerd in diepvriesproducten die vaak als ‘private label’ verkocht worden, bijvoorbeeld als huismerk van een winkelketen. Agristo groeit snel en telt intussen wereldwijd zo’n 1.200 werknemers. Zij werken verspreid over de hoofdzetel in Wielsbeke of op een van de productiesites van het bedrijf.

Het snelgroeiende West-Vlaamse bedrijf besteedt veel tijd aan het bepalen van het juiste assortiment, de verpakking die een klant nodig heeft en het soort aardappel om een bepaald product op een succesvolle manier in de markt te zetten. Onder meer voor dat alles heeft de producent waardevolle klanteninformatie nodig. Een toereikend CRM-platform (customer relationship management of klantrelatiebeheer) was hiervoor aan de orde, aldus Thomas Eeman, programmanager Go to Market & Customer Interaction bij Agristo.

CRM en Salesforce

Het bedrijf zocht daarom naar een nieuw CRM-platform om de klantinteractie beter te ondersteunen en leads sneller op te volgen. In het bedrijf staan drie teams dagelijks in contact met de klanten: het accountmanagement, de technical sales en de customer service. In totaal gaat het over zo’n zeventig werknemers die straks met Salesforce, de uiteindelijke keuze van de aardappelgroep, zullen werken. “Er waren nog opportuniteiten, zoals het stimuleren van proactieve samenwerking en het delen van informatie op verschillende niveaus binnen onze organisatie”, zegt Thomas Eeman van Agristo.

De roll-out van de zogenaamde MVP (minimum viable product) gebeurde in mei 2023. Agristo koos voor een mix van verschillende Salesforce-oplossingen. In volgorde van toepassing zijn dat: de combinatie van Sales Cloud met Service Cloud en Marketing Cloud, als laatste. “De mogelijkheden om op te schalen op het gebied van bijvoorbeeld service, marketing, visualisatie en dashboards waren voor ons een belangrijke factor”, stelt Eeman. Technische partner voor het project is Deloitte.

Naast Salesforce gaat de frietproducent Tableau gebruiken als analytics-oplossing voor managementrapportage, CRM Analytics voor dagelijkse rapportages en ten derde MuleSoft als integratielaag. Mulesoft is een bedrijf dat API-integraties (Application Programming Interface) biedt tussen verschillende software-oplossingen. Voorts besloot Agristo met oog op het bouwen van informatieportalen voor klanten om Experience Cloud aan het pakket toe te voegen. Alle vier genoemde oplossingen behoren tot het Salesforce-concern.

Operations met SAP

Met dit project en integratie zet Agristo duidelijk de klant centraal vanuit zijn IT-platform(en). Maar natuurlijk zijn er nog andere platformen. Het ERP-systeem van de aardappelspecialist draait bijvoorbeeld op SAP S/4 HANA. De migratie hiervoor is al enkele jaren achter de rug, terwijl veel bedrijven de overstap naar deze versie nog niet gemaakt hebben.

De IT-strategie van Agristo is up-to-date met het gebruik van hedendaagse (cloud)platformen. Dat blijkt voor hen ook een argument in de zogenaamde war for talent. “We zijn een technologische frontrunner, ons talent vraagt dat ook. We willen echt mee zijn met de nieuwste trends”, stelt Thomas Eeman.

Met deze keuze heeft Agristo zijn lijnen uitgezet. “Onze backbone voor customer value/sales platform is Salesforce. Onze backbone voor operational is SAP, wat ook fungeert als planningtool”, klinkt het. Soms komen partijen en oplossingen dicht bij elkaar en moeten er knopen worden doorgehakt. “We hebben bijvoorbeeld lang gewerkt met SAP BI, maar uiteindelijk is de keuze voor Tableau gemaakt.”

Cloud met Microsoft

Voor zijn cloud-infrastructuur gebruikt Agristo Microsoft Azure. Maar de laatste poot in het hele IT-platform van de aardappelproducent is nog niet helemaal beslist: wat met de toepassingen rond collaboration? “Daar stellen we vast dat de markt nog geen keuze heeft gemaakt. We zien Microsoft Teams in onze richting komen, maar tegelijk zie ik bijvoorbeeld mooie dingen van Slack (ook een Salesforce-product, n.v.d.r.). In het domein van de samenwerkingstools is de strijd nog niet helemaal gestreden. Als we online meetings houden, bijvoorbeeld met partners, zie ik nog van alles, zoals Zoom, Teams of Google Meet.” Afwachten dus.


© SAI 2024 Alle rechten voorbehouden | Privacy | Contact | Lid Worden | Over SAI | Raad van Bestuur | Partners en Steun