Ik heb in deze situatie gezeten, jij ook:
Alles stond klaar voor een succesvol project. Een dreamteam van ontwikkelaars. Een visie. Een duidelijke lijst van requirements. Een battle tested Agile process. Het project had alle ingrediënten. We hebben het gevraagde software product dan ook op tijd en binnen budget opgeleverd! Tijd om te vieren, toch? Tot… we merkten dat er niemand op zat te wachten. Niemand gebruikte het. Of toch anders dan we hadden bedoeld. Er was zelfs weerstand. Het loste niet het juiste probleem op en hielp de eindgebruiker niet echt vooruit. De requirements waren helemaal verkeerd, de visie zat niet goed... het waren allemaal verzinsels.
Wat liep hier mis? Waar kwamen onze "vereisten" eigenlijk vandaan? Wie heeft ze verzonnen? Waarom waren de gegeven requirement zelfs "vereist"? Meer nog: waarom waren we hier eigenlijk aan aan het werken? Waarom was dit probleem het belangrijkste om nu op te lossen? Er lagen nog zoveel andere zaken op de plank om op te nemen? Wisten we eigenlijk wel wat we aan het oplossen waren? En voor wie?
Allemaal terechte vragen. Er kruipt veel werk in het ontdekken van de juiste vereisten voor het juiste probleem. Vereisten liggen niet zomaar verspreid, klaar om te worden "verzameld". Meer nog, het “juiste probleem” ligt ook niet zomaar voor het grijpen. Wat is het “juiste” probleem eigenlijk? Waar beginnen we mee? En als we het dan oplossen, hoe zijn we zeker dat dit de juiste oplossing is? Hoe mitigeren we het risico van iets verkeerd te bouwen? Hoe verhogen we onze zekerheid op succes?
Op deze vragen biedt “Lean Software Product Management” een antwoord. In deze sessie bekijken we de paradigm shift van project naar product, van requirements gathering naar discovery, van Business Analysis naar Product Management, van bouwen naar experimenteren.
Key takeaways:
- Onze traditionele manier van software “analyse” werkt niet meer. Het is tijd voor “Product Management”
- Je verhoogt maar beter je zekerheid over je ideeën, voordat je je verbindt aan een project van +500k.
- Requirements moet je “ontdekken”, en dit doe je niet alleen.
- Er is een duidelijk verschil tussen een koelkast en een diepvriezer. En alleen door dit verschil te begrijpen, kan je innovatief uit de hoek komen en het juiste probleem oplossen.
Bestanden
U kan inloggen om het volledig overzicht van bestanden te raadplegen.
- 🔒 slides.pdf (Enkel voor SAI leden)
Links
U kan inloggen om het volledig overzicht van links te raadplegen.
- 🔒 Opname (Enkel voor SAI leden)
- 🔒 Link naar webinar (Teams) (Enkel voor deelnemers)
Spreker(s)
Pieter Hens
Digital Product Manager / Expert / Trainer / Coach @ Gokotta