Heb je ook het gevoel dat je niet meer goed weet wat je als Product Owner moet doen? Weet je niet precies waar jouw verantwoordelijkheden beginnen en eindigen? Realiseer je je ook dat er meer is dan alleen "Backlog management," maar heb je geen idee hoe of wat?
De officiële Scrum Guide introduceert de rol van de Product Owner als volgt:
The Product Owner is accountable for maximizing the value of the product resulting from the work of the Scrum Team. […] The Product Owner is also accountable for effective Product Backlog management. […]
In de rest van de gids wordt sterk ingegaan op het tweede aspect: "effectief beheer van de Backlog." Er wordt echter niet veel gesproken over het eerste, en belangrijkste, deel: "het maximaliseren van waarde." Elke Product Owner en hun respectievelijke team moeten hier zelf mee aan de slag. Dit is echter het belangrijkste aspect: hoe waarde leveren aan de eindgebruiker? Wat zijn de stappen voor Backlog Management? En zelfs dan wordt "Backlog Management" vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd. Wat is nu de juiste aanpak?
In de afgelopen jaren heb ik als Head of Product een team van Product Owners opgebouwd en begeleid. Ik heb verschillende profielen gezien tijdens sollicitatiegesprekken en beoordelingen. Hieruit heb ik gemerkt dat er 3 niveaus van groei zijn voor Product Owners. Niveaus die je als individu moet doorlopen en beheersen om te groeien in je rol en vakgebied.
De conclusie is echter minder positief: veel kandidaten voor de rol van Product Owner hebben zelfs het eerste, fundamentele niveau nog niet onder de knie.
Ben je geïnteresseerd in hoe je kunt groeien als Product Owner en al je verantwoordelijkheden een plek kunt geven? In deze presentatie begeleid ik je door de 3 groeistadia, aangevuld met concrete praktijkvoorbeelden.
Key takeaways:
- Er is meer dan backlog management voor Product Owner (en zelfs dat beheerst niet iedereen).
- Groei als Product Owner door te leren over Solution delivery, Solution Discovery en Product Strategy.
Pieter werkt meer dan 15 jaar in een software-ontwikkeling en analyse setting. Eerst als onderzoeker in het domein van Business Process Modelling, waarvoor hij een doctoraat behaalde aan de KULeuven, later als agile en lean practitioner. Pieter vervulde rollen als business- en functioneel analist, project manager, product manager, coach en teamleider in projecten van verschillende omvang (van kleine tot multi-team inspanningen). Hij is gespecialiseerd in het volledige scala van software productbeheer: product strategie, discovery en ontwikkeling. Als agile en lean adept spreekt en traint Pieter op professioneel en academisch (KULeuven) niveau: agile analyse, agile projectmanagement en lean productmanagement. In 2019 richtte hij Gokotta op, waar het zijn missie is om de "product-mindset" te verspreiden: de juiste zaken bouwen/doen voor de juiste redenen voor de juiste mensen.
Bestanden
U kan inloggen om het volledig overzicht van bestanden te raadplegen.
- 🔒 slides.pdf (Enkel voor SAI leden)
Links
U kan inloggen om het volledig overzicht van links te raadplegen.
- 🔒 Link naar webinar (Teams) (Enkel voor SAI leden)
- 🔒 Opname (Enkel voor SAI leden)
Spreker(s)
Pieter Hens
Digital Product Manager / Expert / Trainer / Coach @ Gokotta